En grunnleggende tanke hos Martinus er, at alt er levende. Våre organer, celler, molekyler osv. er levende vesen, som har deres livsrom i vår organisme, på tilsvarende måte som vi lever i jordklodens organisme, som igjen er en del av en ennå større organisme osv. Verdensaltet består på den måten av levende verdener i mikrokosmos og i makrokosmos, organisert som live inne i liv. Martinus forklarer at vi har et stort ansvar for å behandle vårt eget mikrokosmos, i form av vår kropp, på en kjærlig måte. Selv den minste tanke har avgjørende innflytelse på disse «våre minstes» velvære. Vi kan være nok så kjærlig mot våre medmennesker og dyr i vårt mellomkosmos, men på grunn av vår uvitenhet kan vi samtidig være tyranner mot det opplevende liv i vårt eget mikrokosmos. Sykdom er uttrykk for den langvarige virkning av skadelige tanker, følelser og vaner. Sykdommer kan være meget smertelige, men de forårsaker alltid større medfølelse med det univers, vår kropp utgjør. En livsstil basert på kjærlighet til disse indre levende verdener vil til gjengjeld skape en lys og strålende sunnhet for både oss selv og våre mikrovesen.
Verdensaltet består av myriader av levende vesener, som til sammen utgjør et eneste altomfattende vesen. Martinus forklarer at dette helhetsvesen er Gud
Gud er ikke utenfor noe, og intet vesen kan være foruten Gud. Å føle seg forlatt av Gud er for nåtidsmennesket en alminnelig sinnstilstand, men kosmisk sett er vi alltid en del av Guddommen. Alt hva vi møter i livet, er forskjellige aspekter av Gud, og vårt forhold til Gud er ikke lenger avhengig av religioner, men blir mer og mer en personlig opplevet dialog. I det gudsbildet Martinus beskriver, er det i den åndelige verden vesen, som er innstillet på å hjelpe oss gjennom de lidelser og problemer, som skapes av vår uvitenhet om livslovene. Han sier at bønnen i fremtiden vil bli en vitenskap. Den personlige dialog med Gud i form av livets opplevelse i hverdagen og i form av den indre samtale gjennom bønn, forvandler gradvis opplevelsen av det daglige liv til en både meningsfull og kjærlig undervisning og underholdning.
Martinus kaller sine analyser, for et «defensorat for menneskeheten», idet de utgjør et forsvar for alle levende vesen. Ingen kan gjøre urett, fordi vi kun kan handle ut fra nåværende viten. Alle «onde» gjerninger forårsakes av uvitenhet om deres virkninger og konsekvenser. Åndsvitenskapens oppgave er å veilede og opplyse menneskene om livets evige lover og inspirere til, at vi bevisst kan begynne å tenke og handle i kontakt med livslovene, hvis konklusjon er: «Du skal elske din neste som deg selv». Herved kan vi etter hvert unngå tilværelsens mange ulykkelige skjebner, og komme til å leve i fred og harmoni med hverandre. Martinus sier at vi beveger oss fremover mot et «riktig menneskerike», hvor alle nasjoner er forent med et felles mål om å skape de beste betingelser for alle jordens mennesker. I dette samfunn er det ikke kriger og sykdommer eller sorger og bekymringer, men kun kjærlighet, lys og livsglede. Samarbeide, toleranse, humanitet, skjønnhet, vitenskap, kunst og kultur er blitt naturlige funksjoner i menneskenes daglige liv og i det internasjonale verdenssamfunn.